U bent hier: HomeCommuniceren kun je lerenIndividueel
  • Groter lettertype
  • Standaard lettertype
  • Verklein lettertype

Pragt Produkties

Individueel

Mag ik me voorstellen in de rol van.......
Coach.

In de loop van de jaren heb ik veel mensen ontmoet, ondermeer in mijn trainingen. Ervaringen van deelnemers leidden meer dan eens tot het verzoek om coaching, een individuele begeleidingsmethode die mensen verder helpt in hun ambitie. Als coach heb ik me in de praktijk ontwikkeld. De ervaring staat voorop. In alle coachingstrajecten staat de persoon die wordt gecoacht centraal. Dat betekent dat doelen en methodieken niet het uitgangspunt vormen voor coachingstrajecten, maar contact en aandacht. Doelen en methodieken zijn slechts hulpmiddelen die het eigenlijke werk verduidelijken en vereenvoudigen.

"Wie diepgang zoekt moet durven stil te staan. Stilstand is geen achteruitgang, maar schept de mogelijkheid om meer te zien, te ervaren en te leren. Coachen is stilstaan........
Wil je spitten,dan moet je in beweging blijven. Wil je de diepte in om een kuil te graven, moet je vooral stilstaan..........."


Tijdens het coachen maak ik oa. gebruik van:
Diverse gesprekstechnieken
Het inspiratie- en motivatiespel (Gerrickens)
Het Kwaliteitenspel (Gerrickens)
Kernkwaliteiten (Offman)

Grok spel (geweldloze communicatie)

"De mooiste gedachten ontstaan als er ruimte is. Ruimte om je gedachten, ervaringen en gevoelens te zien, te benoemen en te doorgronden. Ruimte om plannen te maken. Ruimte om aandacht te geven. Ruimte voor jezelf."


Enkele voorbeelden van coachingstrajecten:

Straatwaarde:
In het traject van herstel vanuit een lange periode dakloos en verslaafd te zijn geweest, coachte ik een vrouw om deze periode succesvol af te sluiten met een roman (Straatwaarde) over haar leven.

Olympisch of niet:
Ik coachte een atleet die op het punt stond door te breken om naar de Olympische spelen te gaan. Hij worstelde met de verhouding werk-prive-sport.

Van commercie naar dienstverlening:
Een medewerker van een werkvoorziening worstelde met zijn werkhouding. Hij kwam uit de commerciƫle hoek waar resultaat geboekt moest worden en kwam in een omgeving waar processen belangrijker waren dan eindresultaat.

Schoolhoofd:
Een vrouw werd van onderwijzer opgewaardeerd naar schoolleider. De veranderende positie leidde tot onzekerheden en dilemma's.

Diversen:
Verder coachte ik diverse sporters en sportploegen. Ik coachte een directeur van een bedrijf die zijn afscheid op een bijzondere manier wilde vormgeven. Ik mocht diverse dak-en thuislozen en gebruikers begeleiden in het traject van herstel. Verder begeleidde ik mensen in het onderwijs, kunst en welzijn en verzekeringen.

Ook coachte ik medewerkers van een verzekeringsorganisatie in groepsverband. (effectief werken/ assertiviteit)
Op de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem ben ik 15 jaar actief geweest als praktijkbegeleider van studenten die stages liepen in het onderwijs en in de kunstsector.